Civita

  • Støtt Civita
  • Kontakt oss
  • Nyhetsbrev
  • Civita in English
  • Hjem
  • Hovedsaker
    • Politisk bokhylle
    • Menneskerettigheter og demokrati
    • Økonomisk frihet og utvikling
    • Velferd og den nordiske modellen
    • Politisk filosofi og idédebatt
  • Arrangementer
    • Civitafrokost
    • Civitakveld
    • Oscarsborgseminaret
    • Fleslandseminaret
    • Værnesseminaret
    • Civita-akademiet
    • Civitaskolen
  • Publikasjoner
    • Bøker
    • Rapporter
    • Notater
  • Politisk ordbok
  • Podcaster
  • Om Civita
    • Civita i media
    • Medarbeidere
    • Styret
    • Fagrådet
    • Clemets blogg
    • Mathilde Fastings blogg
    • Tidligere medarbeidere

Civita

Meny Lukk Meny Søk
  • Hjem
  • Hovedsaker
    • Politisk bokhylle
    • Menneskerettigheter og demokrati
    • Økonomisk frihet og utvikling
    • Velferd og den nordiske modellen
    • Politisk filosofi og idédebatt
  • Arrangementer
    • Civitafrokost
    • Civitakveld
    • Oscarsborgseminaret
    • Fleslandseminaret
    • Værnesseminaret
    • Civita-akademiet
    • Civitaskolen
  • Publikasjoner
    • Bøker
    • Rapporter
    • Notater
  • Politisk ordbok
  • Podcaster
  • Om Civita
    • Civita i media
    • Medarbeidere
    • Styret
    • Fagrådet
    • Clemets blogg
    • Mathilde Fastings blogg
    • Tidligere medarbeidere
  • Støtt Civita
  • Kontakt oss
  • Nyhetsbrev
  • Civita in English
  • Velferd og den nordiske modellen

Hvorfor gjør Osloskolen det bra?

Publisert: 25.10.2017
Kristin Clemet Kristin Clemet

I et innlegg i Klassekampen 19.10. gjentar Leif-André Trøhaugen sitt spørsmål til meg og mine to kolleger Haakon Riekeles og Mats Kirkebirkeland: Hva mener vi er årsaken til at Osloskolen er god?

Så la meg også gjenta og utdype svaret jeg allerede har gitt.

Som Trøhaugen sikkert er kjent med, er det er meget vanlig i forskningen at man leter etter og gjør funn uten at man kan forklare årsakene til at funnene er som de er. Det krever ofte annen og mer forskning.

Dette gjelder også Osloskolen.

Det foreligger mye kunnskap om og forskning som viser hvilke resultater Osloskolen oppnår. Dette gjelder både faglige prestasjoner, motivasjon, trivsel og tilfredshet. Det foreligger også kunnskap om hvordan en del av resultatene er i forhold til andre fylker og kommuner og landet generelt. Men det foreligger, meg bekjent, ingen forskning om årsakene til at Osloskolen oppnår de resultatene den gjør. Slik forskning ville sikkert vært svært velkommen, ettersom politikere og administrasjon i Osloskolen da kunne få hjelp til å gjøre mer av det som virker og mindre av det som eventuelt ikke virker.

Jeg tror likevel hverken Osloskolen eller skolen ellers i landet famler helt i blinde. Det foreligger nemlig veldig mye generell forskning om hva som skaper gode skoler. Og hvis man oppnår gode resultater, har det formodningen for seg at man gjør mye riktig.

Riekeles og Kirkebirkeland har, som tidligere nevnt, overhodet ikke gitt seg inn på noen spekulasjoner om årsakene til at Osloskolen presterer slik den gjør. Selv har jeg, slik jeg også nevnte, skrevet litt om noe av det jeg tror er viktige årsaker:

  • Svært godt kvalifiserte lærere.
  • Sterk, tydelig og god skoleledelse som kan utvikle skolen som organisasjon.
  • Gode kvalitetsvurderingssystemer, dvs. at man setter mål og sjekker om man er på rett vei – og har åpenhet om resultatene så langt det er mulig.

Ansvarliggjøring i alle ledd er ikke bare tomme ord, slik Trøhaugen fremstiller det. Det betyr at det både for elever, lærere, ledere og politikere bør være en sammenheng mellom ansvar og konsekvens. Det er det mer av i Osloskolen nå enn det var før og mer enn det er mange andre steder.

 

Innlegget er publisert i Klassekampen 24.10.2017.

Del denne artikkelen:

Relaterte artikler

  • Forvirring om Osloskolen

    6. oktober 2017

    «Det er ingen politikere som mener at Osloskolen har vært uten feil eller potensial til å bli bedre. Men det er ingen som har «slått hull på myten» om at Osloskolen er blant landets beste», skriver Mats Kirkebirkeland og Haakon Riekeles.

    Les mer »
  • Ingen grunn til å snakke ned Osloskolen

    16. september 2017

    «Dagsavisen og Klassekampen har de siste ukene hatt flere dramatiske oppslag om at det står dårlig til i Osloskolen. En nærmere gjennomgang av forskningen, som vi har oppsummert i et notat for Civita, viser at grunnlaget for denne konklusjonen er svært tynn», skriver Haakon Riekeles og Mats Kirkebirkeland.

    Les mer »
  • Osloskolen, et bidrag til oppklaring

    «Det er lite statistikk som tyder på at Oslo-skolen utjevner sosial ulikhet i større grad enn resten av landet», sier Marianne Nordli Hansen, sosiologiprofessor ved Universitetet i Oslo, i Klassekampen 25. august. Hun tar feil.

    Les mer »
  • Osloskolen – fortsatt på topp

    6. september 2017

    Hvordan kan Trond Giske, og, ikke minst Tone Tellevik Dahl, nesten med lynets hastighet slå fast at det vi hittil har visst om Osloskolen, er «myter», og at den nye forskningen er så solid, sikker og overbevisende at den nærmest slår ihjel tidligere forskning? Hvilken interesse skulle de ha av å gjøre det? Kristin Clemet blogger.

    Les mer »
  • Osloskolen – omstridt eller populær?

    24. april 2015

    «Jeg tror veldig mange tror at Osloskolen er veldig omstridt. Mediene har vært så opptatt av «testhysteri» og påstått «juksing» med nasjonale prøver, at mange har fått inntrykk av at det er noe galt med Osloskolen som veldig mange er opptatt av,» skriver Kristin Clemet i et blogginnlegg.

    Les mer »

Støtt Civita

Civita er en liberal tankesmie som gjennom sitt arbeid skal bidra til økt forståelse og oppslutning om de verdiene som ligger til grunn for en fri økonomi, det sivile samfunn og styrket personlig ansvar. Civita er en ideell virksomhet. Vårt arbeid består av debattmøter, seminarer, publikasjoner, skolering og viktige innspill i samfunnsdebatten. Dette er gjort mulig ved hjelp av støtte fra private.

Ditt bidrag vil bidra til at Civita kan fortsette det viktige arbeidet med å formidle kunnskap og ideer som utvider rommet for politisk debatt.

GI DITT BIDRAG HER »

Akersgaten 20, 0158 Oslo
E-post: civita@civita.no
Telefon: 40 00 22 77

Nyhetsbrev og invitasjoner

Meld deg på her og få siste nytt rett i innboksen:

Om Civita

Civita arbeider for økt kunnskap og oppslutning om liberale verdier, institusjoner og løsninger, for å fremme en samfunnsutvikling basert på respekt for individets frihet og personlige ansvar. Civita skal realisere sitt formål gjennom utredninger og analyser, deltakelse i samfunnsdebatten, skolering, møter og seminarer.

Realiseringen av Civitas formål er betinget av økonomisk støtte fra et mangfold av private bidragsytere.

Les mer »