Civita

  • Støtt Civita
  • Kontakt oss
  • Nyhetsbrev
  • Civita in English
  • Clemets Blogg
  • Hovedsaker
    • Politisk bokhylle
    • Menneskerettigheter og demokrati
    • Økonomisk frihet og utvikling
    • Velferd og den nordiske modellen
    • Politisk filosofi og idédebatt
  • Arrangementer
    • Civitafrokost
    • Civitakveld
    • Oscarsborgseminaret
    • Fleslandseminaret
    • Værnesseminaret
    • Civita-akademiet
    • Civitaskolen
  • Publikasjoner
    • Bøker
    • Rapporter
    • Notater
  • Politisk ordbok
  • Podcaster
  • Om Civita
    • Civita i media
    • Medarbeidere
    • Styret
    • Fagrådet
    • Clemets blogg
    • Mathilde Fastings blogg
    • Tidligere medarbeidere

Civita

Meny Lukk Meny Søk
  • Clemets Blogg
  • Hovedsaker
    • Politisk bokhylle
    • Menneskerettigheter og demokrati
    • Økonomisk frihet og utvikling
    • Velferd og den nordiske modellen
    • Politisk filosofi og idédebatt
  • Arrangementer
    • Civitafrokost
    • Civitakveld
    • Oscarsborgseminaret
    • Fleslandseminaret
    • Værnesseminaret
    • Civita-akademiet
    • Civitaskolen
  • Publikasjoner
    • Bøker
    • Rapporter
    • Notater
  • Politisk ordbok
  • Podcaster
  • Om Civita
    • Civita i media
    • Medarbeidere
    • Styret
    • Fagrådet
    • Clemets blogg
    • Mathilde Fastings blogg
    • Tidligere medarbeidere
  • Støtt Civita
  • Kontakt oss
  • Nyhetsbrev
  • Civita in English
  • Økonomisk frihet og utvikling

Justin Trudeaus moralske lederskap

Publisert: 07.02.2017
Eirik Løkke Eirik Løkke

 

 

I kommentaren «Skinnhellige Trudeau» angriper Minervas Pål Mykkeltveit Canadas statsminister. Mykkeltveit mener landets geografi og selektive innvandringspolitikk gjør det «lett å være god». Det er en merkelig kritikk.

Jeg skal straks begrunne hvorfor.

La meg først understreke at jeg er en sterk tilhenger av den canadiske innvandringspolitikken.

Den er grunnleggende liberal, i betydningen åpen for alle i hele verden som oppfyller kriteriene for å få opphold, og så har de en grense på 285 000 til sammen.

Den er selektiv i den forstand at den baserer seg på egenskaper som er etterspurt i landet, men samtidig er det totale innvandringstallet høyt, nærmere 300 000 årlig.

Landet tar også imot en betydelig andel kvoteflyktninger. Kombinasjonen av selektive behov og internasjonalt ansvar har, som Mykkeltveit skriver, appell til mange på høyresiden. Jeg er intet unntak.

 

Så til problemet med Mykkeltveits tekst.

Justin Trudeau har gjort det til sitt retoriske varemerke å avvise «politics of fear» til fordel for en retorikk som appellerer til det beste i menneskene, noe som er årsaken til at så mange beundrer Trudeau, meg selv inkludert. Dette fordi retorikk også er politikk. Hvilke ord man benytter som landets leder, er i seg selv en politisk handling. Så selv om jeg skulle akseptere premisset fra Mykkeltveit om at det er lett for Trudeau «å være snill»: Er det ikke likevel en positiv ting at han faktisk er snill ved at han avviser «politics of fear» til fordel for en inkluderende retorikk?

Mykkeltveit reagerer særlig på Trudeaus nylige tweet: «To those fleeing persecution, terror and war, Canadians will welcome you, regardless of your faith. Diversity is our strength». Mykkeltveit mener at den er et særlig uttrykk for Trudeaus ønske å om vise hvor «god» han er, og han begrunner påstanden med at Trudeau kan skrive dette fordi Canada har en selektiv innvandringspolitikk.

Igjen svikter argumentasjonen til Mykkeltveit.

Det er ingen motsetning mellom å ha en inkluderende retorikk og en innvandringspolitikk der også landets egeninteresse tas hensyn til, selv om det antagelig er enklere å gjennomføre i Canada enn i Europa.

Men selv om det er enklere å følge prinsippet i et land som har geografiske fordeler, så er det håpløst å kritisere Trudeaus tilnærming, ikke fordi man er uenig med den, men fordi den kan være vanskelig å gjennomføre i et annet land.

Det blir omtrent like dumt som å kritisere en rik person for å støtte et bestemt formål ut fra tanken om at vedkommende lettere kan gjøre dette enn en som er uføretrygdet.

Inntrykket mitt er at Justin Trudeau hadde avvist «politics of fear» også om han var politiker i Europa, simpelthen fordi det ligger i karakteren hans å appellere til det beste i mennesket. Dessuten sier ikke Trudeau at alle flyktninger i hele verden kan komme til Canada, men han gjør et helhjertet forsøk på å ønske de flyktninger som de facto flytter til landet, hjertelig velkommen.

Trudeaus åpenhet er ikke skinnhellig, og den er ikke hyklersk. Den er et uttrykk for moralsk lederskap i en tid hvor det virkelig trengs.

 

Innlegget er publisert hos Minerva 2.2.17.

Del denne artikkelen:

Relaterte artikler

  • Politisk lederskap

    20. april 2013

    «Uansett hvem som vinner valget i høst, bør den nye fireårsperioden brukes til å ta forvaltningspolitikken mer alvorlig. Det er et svært viktig, men forsømt område. Måten vi styrer staten på er helt avgjørende for evnen til å sette velgernes vilje ut i livet på en god og effektiv måte,» skriver Kristin Clemet i VG.

    Les mer »
  • Godt lederskap i forvaltningen

    16. august 2012

    «Det viktigste skillet mellom det som gikk bra, og det som gikk dårlig 22.juli fjor, er, ifølge 22. julikommisjonen, knyttet til holdninger, kultur og lederskap, særlig i departementene og i politiet. Skal man gjøre noe med det, som alle ser ut til å ville, er det dermed særlig avgjørende hva slags holdninger, kultur og lederskap lederne nå demonstrerer,» skriver Kristin Clemet.

    Les mer »
  • Moralske sykehjem

    8. august 2011

    «I stedet for å rangere sykehjem etter en moralsk standard som sier at det er forkastelig å tjene penger, så burde man gjøre det motsatte. De som driver godt økonomisk og tilbyr mor og far god kvalitet, er øverst på min liste, uavhengig av hvem som driver.» Mathilde Fasting skriver om retorikken rundt private og offentlige sykehjem.

    Les mer »
  • KRISE: Kapitalismens moralske fallit?

    24. november 2008

    Er kapitalismen moralsk fallit? Spørsmålet debatteres av Samuel Brittan, FTs kjente finansjournalist og Edward Hadas, finansjournalist og forfatter av en ny bok om markedsøkonomi og moral. Se debatten i nettmagasinet Standpoint.

    Les mer »

Støtt Civita

Civita er en liberal tankesmie som gjennom sitt arbeid skal bidra til økt forståelse og oppslutning om de verdiene som ligger til grunn for en fri økonomi, det sivile samfunn og styrket personlig ansvar. Civita er en ideell virksomhet. Vårt arbeid består av debattmøter, seminarer, publikasjoner, skolering og viktige innspill i samfunnsdebatten. Dette er gjort mulig ved hjelp av støtte fra private.

Ditt bidrag vil bidra til at Civita kan fortsette det viktige arbeidet med å formidle kunnskap og ideer som utvider rommet for politisk debatt.

GI DITT BIDRAG HER »

Akersgaten 20, 0158 Oslo
E-post: civita@civita.no
Telefon: 40 00 22 77

Nyhetsbrev og invitasjoner

Meld deg på her og få siste nytt rett i innboksen:

Om Civita

Civita arbeider for økt kunnskap og oppslutning om liberale verdier, institusjoner og løsninger, for å fremme en samfunnsutvikling basert på respekt for individets frihet og personlige ansvar. Civita skal realisere sitt formål gjennom utredninger og analyser, deltakelse i samfunnsdebatten, skolering, møter og seminarer.

Realiseringen av Civitas formål er betinget av økonomisk støtte fra et mangfold av private bidragsytere.

Les mer »